Taas labrakäynti vko 25

Olin eilen jälleen kerran antamassa verinäytteen. Ilmeisesti jos äidillä on negatiivinen veriryhmä (kuten minulla), siitä voi tulla ongelmia, jos vauvalla on positiivinen veriryhmä. Joten sen takia pääsin tällaiseen ihanaan erikoissyyniin. Olen vähän piikkikammoinen ja en yhtään pidä verikokeista. Mutta minkäs tälle mahtaa. Tämän kertaisessa verikokeessa tutkitaan vauvan veriryhmä. Jos vauva on negatiivista veriryhmää, kaikki on kunnossa. Jos ei, niin sitten tehdään jotakin. Ilmeisesti saan ison piikin peppuun. Sitä odotellessa...

Vauvan liikkeitä on alkanut tuntua nyt jo hyvän aikaa. Vähän liiankin kanssa, itse asiassa. Yhden kerran näin unta, että minua nipisteltiin kamalasti vasemmasta kyljestä ja heräsin siihen - huomaten että vauva potki minua vimmatusti vasempaan kylkeen. Ja se tosiaan tuntuu kuin kovalta nipistelyltä! Toisen kerran heräsin hätkähtäen todella kovaan iskuun, joka tuli oikeaan kylkeen.

Ilmeisesti kylkiasennossa nukkuminen ei tule jatkossa onnistumaan. Jotenkin se, että maha on patjaa vasten saa vauvan potkut tuntumaan tavallistakin napakammilta. Varmaan siinä on jokin sellainen, että maha jää patjan ja vauvan nyrkin/jalkaterän väliin, mikä sitten ei tunnu kivalta. Eikä se varmaan auta, että luonteessani on erikoisherkkiä piirteitä ja olen aina ollut hyvä tunnistamaan kehossani pienimmätkin muutokset. Mitenhän tässä käy, sitten kun tuo lapsukainen alkaa olla oikeasti iso ja iskuissakin enemmän voimaa!

Vähän on jo aloiteltu vauvan huoneen sisustamista, mutta suurin osa kaikista isoista hankinnoista puuttuu. Pinnasänky ja hoitotaso nyt ainakin. Lastenvaunuista tein joulunpyhinä kaupat; ne vielä pitäisi saada kuljetettua tänne kotiin asti. Äitiysloma ja -raha-asioita on tullut jo katsottua ja haettua Kelasta. Äitiysavustuksen hain äitiyspakkauksena. Siinä ei ollut isoa pohdintaa; näen pakkauksen varsinkin ensisynnyttäjälle niin hyvänä ja kattavana, että se on ehdottomasti järkevää ottaa.

En oikein tiedä käsitänkö vieläkään, että noin neljän kuukauden päästä meillä on vauva sylissä. Olen jo sisäistänyt sen, että jotakin tuolla vatsassa elää ja liikkuu, mutta en sitä, että jossain vaiheessa se tulee sieltä ulos! Ehkä tämä kaikki konkretisoituu lähempänä synnytyksen hetkeä...